mandag 22. februar 2010

Frøken Askeladd

Til tross for at mine foreldre er ordensmennesker ut til fingerspissene og jeg mest trolig er adoptert har de faktisk et loft med gamle skatter, naturligvis sirlig sortert i plastkasser med lokk, som atpåtil er nummererte, men so be it... Det var her 6-åringen gravde fram denne gamle skatten, "Frøken Askeladd" av Ebba Haslund. Den tilhørte opprinnelig moren min og var min absolutte favoritt da jeg var rundt 9 år. Jeg tror jeg leste den noe sånt som 6 ganger etter hverandre. Da siste side var fullført begynte jeg forfra igjen. Inni boka står det skrevet "Til min venninne I. med ønske om god jul 1957. AK." Det er faktisk over 50 år siden! Sidene har begynt å gulne og papiret kjennes sprøtt ut, men innholdet har neppe endret seg på disse 50 årene.




1 kommentar:

Siri sa...

Og en minst like viktig sak - vi har en 18-åring i dag! Eldstejenta befinner seg rikitignok ikke i heimen for øyeblikket, men er en av mine få trofaste leser, så forhåpentligvis får du med deg denne hilsningen! Gratulerer så kjempemye med dagen, håper den blir superfin!