tirsdag 13. oktober 2009

Kjedebrev

Jeg har mottatt en rekke kjedebrev gjennom livet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har vært videre flink til å videresende, men livet har likevel fart pent med meg. Et par av disse brevene har allikevel festet seg på minnet av ulike grunner. Kanskje liker jeg litt overfladisk livsfilosofi, kanskje får det meg til å stoppe opp og tenke litt, eller muligens er det noe med denne gjenkjennelsesgreia som vi mennesker angivelig liker. I hvertfall, her goes et lite utdrag som jeg forsøker å etterleve:

"LIVSINSTRUKSJONER:

Tro ikke på alt du hører og gi ikke bort alt du eier.

Vær forlovet i minst 6 mnd før du gifter deg.

Tro på kjærlighet ved første blikk.

Le ikke av andres drømmer.

Døm ingen pga sine slektninger.

Om noen stiller deg et spørsmål du ikke vil svare på, le og spør hvorfor de vil vite det.

Si prosit når noen nyser.

La ikke en liten misforståelse ødelegge et stort vennskap.

Rett opp når du oppdager at du har gjort en feil.

Gift deg med et menneske du liker å prate med for når dere blir gamle kommer det til å være viktigere enn mye annet.

Bruk litt tid for deg selv.

Husk på at stillhet ofte er det beste svaret.

Les flere bøker og se mindre på TV.

Gjør det du kan for å skape et rolig og harmonisk hjem.

Vær snill mot vår planet.

Reis en gang i året til et sted du aldri har vært.

Bedøm din suksess i forhold til det du må avstå for å få den."
Og sist, men ikke minst:
"Legg ikke nesen i bløt."

Ingen kommentarer: