torsdag 15. juli 2010

Marikken fra Junibakken

Jeg synes Astrid Lindgren er den mest geniale barnebokforfatter som noen gang har levd. Med det som bakgrunn er det i grunnen merkelig at jeg aldri har lest "Marikken". Riktignok har jeg lest om da Marikken og lillesøster Lisabet går seg vill i skogen, og sett filmene om Marikken i min oppvekst. Men jeg må innrømme at jeg nå innser at Marikken aldri helt har kommet til sin rett for mitt vedkommende. Da jeg var på biblioteket for å finne sommerlektyre til mine barn fant jeg allikevel ut at fortellingene om Marikken og lillsesøsteren passet godt for mine to jenter som både i alder og lynne kan minne litt om Lisabet og Marikken. (Nå viste det seg at jentene hadde hørt boka som lydbok i barnehagen, men den falt allikevel i god jord...) Nå fryder jeg meg over herlige rampete Marikken og Astrid Lindgren som tar i bruk begreper som både "snørrunge" og "jævelunge", men som føyer til at den som banner ikke kommer til himmelen. Så det så.

5 kommentarer:

Ellen's sa...

Denne har jeg hatt lyst til å lese for min jente også, men hun har ikke hatt lyst. Foreløpig trenger hun bøker med mer bilder i. Men det er kanskje litt bilder i Marikken. Jeg har ikke lest denne selv i min barndom, men Astrid Lindgren er jo topp. Nå fortiden leser vi "Rampete Robin". Ganske morsomme bøker...
Du hadde et innlegg før dette fra et hus. Jeg fikk lest innlegget, men da jeg skulle legge inn kommentar skjedde det en feil, så hele innlegget forsvant. Men det var et flott hus, er det der dere bor??
Ellen

Siri sa...

Hei, nei det var et hus i Bærum - et fantastisk gammelt hus, der omtrent alt så ut til å være intakt sånn som det en gang hadde vært, men bildene ble så store at jeg hadde tenkt å forminske dem først. Problemet er at jeg ikke har fått til å forminske dem. Skal prøve igjen. ;)

Det er forresten et og annet bilde i Marikken også. :)

Bettebett sa...

Må si meg enig i at Astrid Lindgren var en fantastisk forfatter. Pippi står høyest i mitt hjerte og jeg det er fantastisk at jeg i en alder av neste 40 fremdeles blir skremt bare jeg hører ordene Mio min Mio. Rikke liker Anikka og solegget av Elsa Beskow best.

Lillis verden sa...

Hei :)
Jeg har visst heller ikke lest Marikken! På høy tid at jeg leser den. Jeg hadde totalt dilla på Aurora da jeg var liten, vestly var og en fantastisk forfatter :)

Lilli

Siri sa...

Det er jeg enig i, Lilli. Ungene lider for tiden av Knerten-feber og det kjenner jeg er helt greit! :)