fredag 22. januar 2010

Min gammeltante

Jeg var så heldig å vokse opp med tre bestemødre i umiddelbar nærhet. I hvertfall to, den ene var egentlig gammeltanten min, men så god bestemor som noen. Hun oppfylte i alle fall alle kriterier. Hun bodde i nabohuset sammen med bestemoren min, lærte meg å strikke (i hvert fall ga hun meg selvtilliten ved at jeg i en alder av 4 trodde jeg kunne strikke, men når jeg i voksen alder ser på det lange og perfekte dukkeskjerfet som jeg "strikket" mens hun holdt hendene mine i den gamle amerikagyngestolen umulig kunne vært produsert av en 4-åring), hun hadde alltid god tid og foret meg med kokesjokolade og bananer, (hvilket begge deler var luksusartikler i min oppvekst), for ikke å snakke om dadler og fiken og brødskiver med sylte og pepper og edikk. Hun fortalte om tyskere og krigen og hunder hun hadde eid i fordums tid og for lengst avdøde familiemedlemmer som hun gjenga så godt at jeg trodde jeg hadde kjent dem selv. Hun hadde til alt overmål min oldefars gamle glassøye i en skuff som vi fikk lov til å se på ved spesielle anledninger. I et kott hadde hun to tykke fletter som hadde hengt nedover ryggen hennes fram til 1925. I tillegg hadde hun en anselig samling dukker som både kunne gå og synge og jeg vet ikke hva, og et loft fylt med gamle skatter og en kjempestor seng hvor vi fikk lov til å leke sjørøverskute på høymadrassen og et kjøkkenskap fylt med godteri.

Sist gang jeg besøkte foreldrene mine fikk jeg to perlekjeder etter henne, og antagelig var det det som var opphavet til at jeg noen dager senere drømte at vi igjen satt ved kjøkkenbordet hennes og pratet, slik som vi hadde gjort så mange ganger før og alt var identisk slik som det en gang var, med den gamle kaffekverna og kakeboksene og forklekjolen og whatnot. Vel og merke var jeg litt forundret over at det hadde gått så lenge siden sist jeg besøkte henne, men kjekt var det åkke som. Og det er ikke første gang jeg har drømt at jeg har truffet igjen mine avdøde bestemødre, og like hyggelig er det hver gang. Her er i hvertfall smykkene. :)

Ingen kommentarer: